عشق من و تو

 

ثارالله

از القاب سید الشهدا«ع‏»که در زیارتنامه خطاب به آن حضرت گفته می‏شود.یعنی‏خون خدا. در زیارت عاشوراست:«السلام علیک یا ثار الله و ابن ثاره‏»این تعبیر،درزیارتهای دیگر نیز،از جمله زیارت مخصوص امام حسین‏«ع‏»در اول رجب و نیمه رجب‏و شعبان و زیارت امام حسین‏«ع‏»در روز عرفه آمده است.  در زیاراتی هم که امام‏صادق‏«ع‏»به عطیه آموخت،آمده است:«و انک ثار الله فی الارض من الدم الذی لا یدرک‏ثاره من الارض الا باولیائک‏».  شدت همبستگی و پیوند سید الشهدا با خدا به نحوی است‏که شهادتش همچون ریخته شدن خونی از قبیله خدا می‏ماند که جز با انتقام‏گیری وخونخواهی اولیاء خدا،تقاص نخواهد شد.القاب دیگری نیز مانند قتیل الله،و وتر الله درزیارتنامه است که گویای همین نکته است.«... بزرگترین لقب آن نجات‏دهنده آخرین‏انسان از این رابطه ثار...«منتقم‏»است.انتقام چه چیز را می‏گیرد؟همه می‏گویند انتقام‏قاتلین سید الشهدا،نه!انتقام ثاری که به گردن بنی‏هابیل است.. .اگر غیرت و آگاهی وجودداشته باشد،تمام فضای تاریخ ما پر از ضجه و دعوت خونخواهی ثارهاست.اما این‏ثارها،ثارهای قبیله‏ای نیست،ثار الله است.اینها«ثار الله‏»هستند که باید از قاتلین بنی‏طاغوت گرفته شوند.حسین،وارث یکی از ورثه است که خودش بصورت یک ثار در آمدو فرزندش و باباش،اینها همه ثارهای خدا هستند و پدر ثارهای خدا و پسر ثارهای‏خداست...هدف،انتقام کشیدن از«بنی قابیل‏»است که آنهمه دستش به خون ثارهای عزیزما آغشته است...یا ثار الله و ابن ثاره‏».  عنوان مقدس‏«ثار الله‏»،در ادبیات شعری و مرثیه، همچنان در زمینه کارهای خطاطی،نقاشی،طراحی و پوستر هم جای خاصی داشته و منبع الهام‏بخش برای هنرمندان مکتبی‏بوده است.حتی هنرمندان قالی‏باف هم از آن بهره و فیض برده‏اند.قالی‏«ثار الله‏»،اثربرجسته استاد سید جعفر رشتیان،نمونه‏ای از آن است.این قالی که به مساحت 18متر مربع،در مدت 8 سال بافته شد،تداعی کننده عاشورای حسینی است.در حاشیه فرش،نمای هفت‏شهر مذهبی مسلمانان است و در متن آن،خیام سوخته در میان شعله‏ها و درمیان فرش،عبارت‏«ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة‏»نقش بسته و فریاد سرخ‏مظلومیت،در گره گره این اثر ارزنده به گوش جان می‏رسد.  این نقاش و مینیاتوریست درسال 1367 ش از دنیا رفت.

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳۸٥/۱۱/٩ - حمیدرضا