عشق من و تو

 

ثارالله

ثار

خونخواهی،خون،قیام برای خونخواهی،«طلب ثار».امام باقر«ع‏»ضمن بیان اینکه‏حسین بن علی و ما اهل بیت،همان مظلومی هستیم که در آیه قرآن آمده است:«و من قتل‏مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا»(اسراء 33)،فرمود:«القائم منا اذا قام طلب بثارالحسین...».  نامگذاری امام عصر«عج‏»به‏«منتقم‏»نیز به خاطر همین قیام برای‏خونخواهی است.  در زیارت عاشورا هم این آرزو در دعا آمده است:«و ان یرزقنی‏طلب ثاری(ثارکم)مع امام هدی ظاهر...و ان یرزقنی طلب ثارک مع امام منصور...»و دردعای ندبه،از اوصاف حضرت مهدی‏«ع‏»،خونخواهی سید الشهدا بیان شده است:«این‏الطالب بدم المقتول بکربلا».  فرهنگ خونخواهی در میان همه اقوام از جمله عربها بوده است.نسبت به شهید کربلاهم که خون عزیزش بر زمین ریخت، در سالهای بعد کسانی به خونخواهی برخاستند،ازجمله نهضت توابین به رهبری سلیمان بن صرد خزاعی و نیز قیام مختار در کوفه،به انگیزه‏«طلب ثار»بوده و شعارشان نیز در این نهضت‏«یا لثارات الحسین‏»بوده است.شعار یاران‏حضرت مهدی نیز چنین خواهد بود(شعارهم: یا لثارات الحسین).  بالاتر از همه آنکه خودخداوند،خونخواه حسین‏«ع‏»است.آنگونه که می‏گوییم:«اشهد ان الله تعالی الطالب‏بثارک‏».  همه قیام‏کنندگان بر ضد جباران که الهام از عاشورا می‏گیرند،خونخواهان‏«ثار الله‏»اند

ثارالله

از القاب سید الشهدا«ع‏»که در زیارتنامه خطاب به آن حضرت گفته می‏شود.یعنی‏خون خدا. در زیارت عاشوراست:«السلام علیک یا ثار الله و ابن ثاره‏»این تعبیر،درزیارتهای دیگر نیز،از جمله زیارت مخصوص امام حسین‏«ع‏»در اول رجب و نیمه رجب‏و شعبان و زیارت امام حسین‏«ع‏»در روز عرفه آمده است.  در زیاراتی هم که امام‏صادق‏«ع‏»به عطیه آموخت،آمده است:«و انک ثار الله فی الارض من الدم الذی لا یدرک‏ثاره من الارض الا باولیائک‏».  شدت همبستگی و پیوند سید الشهدا با خدا به نحوی است‏که شهادتش همچون ریخته شدن خونی از قبیله خدا می‏ماند که جز با انتقام‏گیری وخونخواهی اولیاء خدا،تقاص نخواهد شد.القاب دیگری نیز مانند قتیل الله،و وتر الله درزیارتنامه است که گویای همین نکته است.«... بزرگترین لقب آن نجات‏دهنده آخرین‏انسان از این رابطه ثار...«منتقم‏»است.انتقام چه چیز را می‏گیرد؟همه می‏گویند انتقام‏قاتلین سید الشهدا،نه!انتقام ثاری که به گردن بنی‏هابیل است.. .اگر غیرت و آگاهی وجودداشته باشد،تمام فضای تاریخ ما پر از ضجه و دعوت خونخواهی ثارهاست.اما این‏ثارها،ثارهای قبیله‏ای نیست،ثار الله است.اینها«ثار الله‏»هستند که باید از قاتلین بنی‏طاغوت گرفته شوند.حسین،وارث یکی از ورثه است که خودش بصورت یک ثار در آمدو فرزندش و باباش،اینها همه ثارهای خدا هستند و پدر ثارهای خدا و پسر ثارهای‏خداست...هدف،انتقام کشیدن از«بنی قابیل‏»است که آنهمه دستش به خون ثارهای عزیزما آغشته است...یا ثار الله و ابن ثاره‏».  عنوان مقدس‏«ثار الله‏»،در ادبیات شعری و مرثیه، همچنان در زمینه کارهای خطاطی،نقاشی،طراحی و پوستر هم جای خاصی داشته و منبع الهام‏بخش برای هنرمندان مکتبی‏بوده است.حتی هنرمندان قالی‏باف هم از آن بهره و فیض برده‏اند.قالی‏«ثار الله‏»،اثربرجسته استاد سید جعفر رشتیان،نمونه‏ای از آن است.این قالی که به مساحت 18متر مربع،در مدت 8 سال بافته شد،تداعی کننده عاشورای حسینی است.در حاشیه فرش،نمای هفت‏شهر مذهبی مسلمانان است و در متن آن،خیام سوخته در میان شعله‏ها و درمیان فرش،عبارت‏«ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة‏»نقش بسته و فریاد سرخ‏مظلومیت،در گره گره این اثر ارزنده به گوش جان می‏رسد.  این نقاش و مینیاتوریست درسال 1367 ش از دنیا رفت.

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳۸٧/۱۱/٢٧ - حمیدرضا