عشق من و تو

 

ثار

خونخواهی،خون،قیام برای خونخواهی،«طلب ثار».امام باقر«ع‏»ضمن بیان اینکه‏حسین بن علی و ما اهل بیت،همان مظلومی هستیم که در آیه قرآن آمده است:«و من قتل‏مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا»(اسراء 33)،فرمود:«القائم منا اذا قام طلب بثارالحسین...».  نامگذاری امام عصر«عج‏»به‏«منتقم‏»نیز به خاطر همین قیام برای‏خونخواهی است.  در زیارت عاشورا هم این آرزو در دعا آمده است:«و ان یرزقنی‏طلب ثاری(ثارکم)مع امام هدی ظاهر...و ان یرزقنی طلب ثارک مع امام منصور...»و دردعای ندبه،از اوصاف حضرت مهدی‏«ع‏»،خونخواهی سید الشهدا بیان شده است:«این‏الطالب بدم المقتول بکربلا».  فرهنگ خونخواهی در میان همه اقوام از جمله عربها بوده است.نسبت به شهید کربلاهم که خون عزیزش بر زمین ریخت، در سالهای بعد کسانی به خونخواهی برخاستند،ازجمله نهضت توابین به رهبری سلیمان بن صرد خزاعی و نیز قیام مختار در کوفه،به انگیزه‏«طلب ثار»بوده و شعارشان نیز در این نهضت‏«یا لثارات الحسین‏»بوده است.شعار یاران‏حضرت مهدی نیز چنین خواهد بود(شعارهم: یا لثارات الحسین).  بالاتر از همه آنکه خودخداوند،خونخواه حسین‏«ع‏»است.آنگونه که می‏گوییم:«اشهد ان الله تعالی الطالب‏بثارک‏».  همه قیام‏کنندگان بر ضد جباران که الهام از عاشورا می‏گیرند،خونخواهان‏«ثار الله‏»اند.

ثارالله

از القاب سید الشهدا«ع‏»که در زیارتنامه خطاب به آن حضرت گفته می‏شود.یعنی‏خون خدا. در زیارت عاشوراست:«السلام علیک یا ثار الله و ابن ثاره‏»این تعبیر،درزیارتهای دیگر نیز،از جمله زیارت مخصوص امام حسین‏«ع‏»در اول رجب و نیمه رجب‏و شعبان و زیارت امام حسین‏«ع‏»در روز عرفه آمده است.  در زیاراتی هم که امام‏صادق‏«ع‏»به عطیه آموخت،آمده است:«و انک ثار الله فی الارض من الدم الذی لا یدرک‏ثاره من الارض الا باولیائک‏».  شدت همبستگی و پیوند سید الشهدا با خدا به نحوی است‏که شهادتش همچون ریخته شدن خونی از قبیله خدا می‏ماند که جز با انتقام‏گیری وخونخواهی اولیاء خدا،تقاص نخواهد شد.القاب دیگری نیز مانند قتیل الله،و وتر الله درزیارتنامه است که گویای همین نکته است.«... بزرگترین لقب آن نجات‏دهنده آخرین‏انسان از این رابطه ثار...«منتقم‏»است.انتقام چه چیز را می‏گیرد؟همه می‏گویند انتقام‏قاتلین سید الشهدا،نه!انتقام ثاری که به گردن بنی‏هابیل است.. .اگر غیرت و آگاهی وجودداشته باشد،تمام فضای تاریخ ما پر از ضجه و دعوت خونخواهی ثارهاست.اما این‏ثارها،ثارهای قبیله‏ای نیست،ثار الله است.اینها«ثار الله‏»هستند که باید از قاتلین بنی‏طاغوت گرفته شوند.حسین،وارث یکی از ورثه است که خودش بصورت یک ثار در آمدو فرزندش و باباش،اینها همه ثارهای خدا هستند و پدر ثارهای خدا و پسر ثارهای‏خداست...هدف،انتقام کشیدن از«بنی قابیل‏»است که آنهمه دستش به خون ثارهای عزیزما آغشته است...یا ثار الله و ابن ثاره‏».  عنوان مقدس‏«ثار الله‏»،در ادبیات شعری و مرثیه، همچنان در زمینه کارهای خطاطی،نقاشی،طراحی و پوستر هم جای خاصی داشته و منبع الهام‏بخش برای هنرمندان مکتبی‏بوده است.حتی هنرمندان قالی‏باف هم از آن بهره و فیض برده‏اند.قالی‏«ثار الله‏»،اثربرجسته استاد سید جعفر رشتیان،نمونه‏ای از آن است.این قالی که به مساحت 18متر مربع،در مدت 8 سال بافته شد،تداعی کننده عاشورای حسینی است.در حاشیه فرش،نمای هفت‏شهر مذهبی مسلمانان است و در متن آن،خیام سوخته در میان شعله‏ها و درمیان فرش،عبارت‏«ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة‏»نقش بسته و فریاد سرخ‏مظلومیت،در گره گره این اثر ارزنده به گوش جان می‏رسد.  این نقاش و مینیاتوریست درسال 1367 ش از دنیا رفت.

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳۸٦/۱٠/٢٧ - حمیدرضا


تاسوعا حسينی

روز نهم ماه محرم.تاسوعای سال 61 هجری امام حسین و یارانش در محاصره‏نیروهای کوفه بودند.روزی بود که آب را به روی اهل بیت و یاران امام بسته بودند،راههاهمه تحت کنترل بود تا کسی به امام نپیوندد.تهدیدهای سپاه عمر سعد،جدی‏تر و حالت‏تهاجمی آنان به سوی خیمه‏ها بیشتر می‏شد.عصر روز پنجشنبه تاسوعا،ابن سعد بادستوری که از ابن زیاد دریافت کرده بود،آماده جنگ با حسین‏«ع‏»شد.گروهی از سپاه‏کوفه به سوی خیمه‏گاه امام تاختند. امام کنار خیمه‏اش نشسته و به شمشیر تکیه داده بود.

زینب،صدای همهمه مهاجمان را شنید.امام را(که خواب،چشمانش را ربوده بود)بیدارکرد. سید الشهدا،خوابی را که آن لحظه دیده بود نقل کرد که رسول خدا«ص‏»به او فرمود:

پیش ما می‏آیی.حسین‏«ع‏»برادرش عباس را همراه جمعی جلو فرستاد تا از هدف‏مهاجمان آگاه شوند.چون فهمیدند که به قصد جنگ یا گرفتن بیعت آمده‏اند،به دستورامام،آن شب را مهلت طلبیدند تا به عبادت و نماز بپردازند.و درگیری به فردا موکول شد. (1) امام صادق‏«ع‏»در باره محاصره شدن سید الشهدا در روز عاشورا فرموده است:

«تاسوعا یوم حوصر فیه الحسین و اصحابه بکربلاء و اجتمع علیه خیل اهل الشام و اناخواعلیه و فرح ابن مرجانة و عمر بن سعد بتوافر الخیل و کثرتها و استضعفوا فیه الحسین واصحابه و ایقنوا انه لا یاتی الحسین ناصر و لا یمده اهل العراق.» (2) تاسوعا روزی است که حسین‏«ع‏»و اصحاب او در کربلا محاصره شدند و سپاه شامیان بر ضد آنان گرد آمد.ابن‏زیاد و عمر سعد نیز از فراهم آمدن آن همه سواران خوشحال شدند و آن روز،حسین‏«ع‏»

و یارانش را ناتوان شمردند و یقین کردند که دیگر برای او یاوری نخواهد آمد و عراقیان‏نیز او را پشتیبانی نخواهند کرد.

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳۸٦/۱٠/٢٧ - حمیدرضا


اوصاف،القاب امام حسين عليه السلام

در اوصاف،القاب و عناوینی که نسبت به حسین بن علی‏«ع‏»به کار رفته،بخصوص‏آنچه در زیارتنامه‏های آن حضرت دیده می‏شود،یک جهان مطلب است.همه،نشان‏دهنده مقام والا و جایگاه رفیع او نزد خدا و رسول و ائمه است.برخی از این اوصاف،که‏از یک نگاه اجمالی و گذرا به زیارتنامه‏های‏«مفاتیح الجنان‏»بر می‏آید،چنین است:

امام،شهید،رشید،مظلوم،مقتول،مخذول،مهتضم،مجاهد،عابد،ذائد،قتیل العبرات،اسیر الکربات،صریع العبرة الساکبة،قتیل الکفره،طریح الفجره،قتیل الله،ثار الله،حجة الله،باب الله، خالصة الله،ولی الله،صفی الله،حبیب الله،سفیر الله،امین الله،عبد الله،وتر الله،الدلیل علی الله، الداعی الی الله،عیبة علم الله،موضع سر الله،نور،ثائر،طیب،صدیق،طهر،طاهر،مطهر،عمود دین،دلیل عالم،شریک قرآن،وصی مبلغ،سبط منتجب،سفینه نجات،خامس اصحاب کساء، سبط الرسول،سید شباب اهل الجنة،قتیل الظماء،غریب الغرباء،باب المقام،باب حکمة رب العالمین،شاهد،وارث،وتر الموتور،خازن الکتاب المسطور،وارث التوراة و الانجیل و الزبور، سید الشهدا،و...بسیاری از القاب و اوصاف دیگر.  در سخنرانیهای آن حضرت نیز نمونه‏هایی وجود دارد که اوصاف و ویژگیهای خود رابر می‏شمارد،از جمله خطبه‏ای که روز عاشورا خطاب به کوفیان ایراد کرد و خصوصیات‏خود را بیان کرد،که در بخشی از آن است:«اما بعد، فانسبونی فانظروا من انا؟ثم ارجعواالی انفسکم و عاتبوها،فانظروا هل یحل لکم قتلی و انتهاک حرمتی؟الست ابن بنت نبیکم وابن وصیه و ابن عمه...» 

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳۸٦/۱٠/٢٧ - حمیدرضا


زنان شهيد و شير زنان در عاشورا

2 نفر از یاران امام حسین‏«ع‏»روز عاشورا اسیر و شهید شدند:سوار بن منعم وموقع بن ثمامه صیداوی.

4 نفر از یاران امام در کربلا پس از شهادت آن حضرت به شهادت رسیدند:سعد بن‏حرث و برادرش ابو الحتوف،سوید بن ابی مطاع(که مجروح بود و محمد بن ابی سعید بن‏عقیل.

7 نفر در حضور پدرشان شهید شدند:علی اکبر،عبد الله بن حسین،عمرو بن جناده،عبد الله بن یزید،عبید الله بن یزید،مجمع بن عائذ،عبد الرحمن بن مسعود.

5 نفر از زنان از خیام حسینی به طرف دشمن بیرون آمده و حمله یا اعتراض کردند:

کنیز مسلم بن عوسجه،ام وهب زن عبد الله کلبی،مادر عبد الله کلبی،زینب کبری،مادرعمرو بن جناده.

زنی که در کربلا شهید شد مادر وهب(همسر عبد الله بن عمیر کلبی)بود.

زنانی که در کربلا بودند:زینب،ام کلثوم،فاطمه،صفیه،رقیه،ام هانی(این 6 نفر ازاولاد امیر المؤمنین بودند)فاطمه و سکینه(دختران سید الشهدا)رباب،عاتکه،مادر محسن بن حسن، دختر مسلم بن عقیل،فضه نوبیه،کنیز خاص حسین،مادر وهب بن عبد الله.

منبع: حوزهhttp://www.hawzah.net/Per/K/Farhang/Index.htm

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳۸٦/۱٠/٢٧ - حمیدرضا


شهدای کربلا...کودکان...

سه نفر را روز عاشورا قطعه قطعه کردند:علی اکبر،عباس،عبد الرحمن بن عمیر.

مادر 9 نفر از شهدای کربلا در روز عاشورا حضور داشتند و شاهد شهادت پسربودند:عبد الله بن حسین که مادرش رباب بود،عون بن عبد الله جعفر،مادرش زینب،قاسم بن حسن مادرش رمله،عبد الله بن حسن مادرش بنت‏شلیل جیلیه،عبد الله بن مسلم‏مادرش رقیه دختر علی‏«ع‏»،محمد بن ابی سعید بن عقیل،عمرو بن جناده،عبد الله بن وهب‏کلبی مادرش ام وهب،علی اکبر(بنا به نقلی مادرش لیلی،که ثابت نیست).

شهدای کربلا ...کودکان و اصحاب رسول و موالی

5 کودک نابالغ در کربلا شهید شدند:عبد الله رضیع شیر خوار امام حسین،عبد الله بن‏حسن، محمد بن ابی سعید بن عقیل،قاسم بن حسن،عمرو بن جناده انصاری.

5 نفر از شهدای کربلا،از اصحاب رسول خدا بودند:انس بن حرث کاهلی،حبیب بن مظاهر، مسلم بن عوسجه،هانی بن عروه،عبد الله بن بقطر عمیری.

در رکاب سید الشهداء،تعداد 15 غلام شهید شدند:نصر و سعد(از غلامان‏علی‏«ع‏»)، منحج(غلام امام مجتبی‏«ع‏»)،اسلم و قارب(غلامان امام حسین‏«ع‏»)حرث‏غلام حمزه،جون غلام ابوذر،رافع غلام مسلم ازدی،سعد غلام عمر صیداوی،سالم غلام‏بنی المدینه،سالم غلام عبدی،شوذب غلام شاکر،شیب غلام حرث جابری،واضح غلام‏حرث سلمانی.این 14 نفر در کربلا شهید شدند.سلمان غلام امام حسین‏«ع‏»،که آن‏حضرت او را به بصره فرستاد و آنجا شهید شد.

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳۸٦/۱٠/٢٧ - حمیدرضا


لعنت خدا بر يزيد و يزيديان

لعنت خدا بر يزيد و يزيديان

شهدایی که سرهایشان بین قبایل تقسیم شد و از کربلا به کوفه بردند 78 نفر بودند.

تقسیم سرها به این صورت بود:قیس بن اشعث،رئیس بنی کنده 13 سر،شمر رئیس‏هوازن 12 سر،قبیله بنی تمیم 17 سر،قبیله بنی اسد 16 سر،قبیله مذحج 6 سر،افرادمتفرقه از قبایل دیگر 13 سر.

زخمهای سيد الشهدا

سید الشهدا هنگام شهادت 57 سال داشت.

پس از شهادت حسین‏«ع‏»33 زخم نیزه و 34 ضربه شمشیر،غیر از زخمهای تیر بربدن آن حضرت بود.

این ماهی فتاده به دریای خون که هست زخم از ستاره بر تنش افزون،حسین توست (4)

شرکت کنندگان در اسب تاختن بر بدن امام حسین 10 نفر بودند.

تعداد سپاه کوفه 33 هزار نفر بودند که به جنگ امام حسین آمدند.آنچه در نوبت‏اول آمد تعداد 22 هزار بودند به این صورت:عمر سعد با 6000،سنان با 4000،عروة بن‏قیس با 4000، شمر با 4000،شبث بن ربعی با 4000.آنچه بعدا اضافه شدند:یزید بن‏رکاب کلبی با 2000،حصین بن نمیر با 4000،مازنی با 3000،نصر مازنی با 2000 نفر

مرثيه و نفرين امام حسين (ع) در روز عاشورا

سید الشهداء روز عاشورا برای 10 نفر مرثیه خواند و در شهادتشان سخنانی فرمودو آنان را دعا،یا دشمنان آنان را نفرین کرد.اینان عبارتند از:علی اکبر،عباس،قاسم،عبد الله بن حسن، عبد الله طفل شیر خوار،مسلم بن عوسجه،حبیب بن مظاهر،حر بن یزیدریاحی،زهیر بن قین و جون.و در شهادت دو نفر بر آنان درود و رحمت فرستاد:

مسلم و هانی.

امام حسین‏«ع‏»بر بالین 7 نفر از شهدا پیاده رفت:مسلم بن عوسجه،حر،واضح‏رومی،جون، عباس،علی اکبر،قاسم

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳۸٦/۱٠/٢٧ - حمیدرضا


شهدای کربلا

شهدای کربلا از اولاد ابی طالب

شهدای کربلا از اولاد ابی طالب که نامشان در زیارت ناحیه آمده است 17 نفر.

شهدای کربلا از اولاد ابی طالب که نامشان در زیارت ناحیه نیامده 13 نفر.سه نفر هم‏کودک از بنی هاشم شهید شدند،جمعا 33 نفر.این افراد به این صورت‏اند:امام حسین‏«ع‏»

1 نفر،اولاد امام حسین 3 نفر،اولاد علی‏«ع‏»9 نفر،اولاد امام حسن 4 نفر،اولاد عقیل‏12 نفر، اولاد جعفر 4 نفر

تعداد شهدای کربلا ۷۲ تن فقط نبود

غیر از امام حسین‏«ع‏»و بنی هاشم،شهدایی که نامشان در زیارت ناحیه مقدسه وبرخی منابع دیگر آمده است 82 نفرند.غیر از آنان،نام 29 نفر دیگر در منابع متاخرتر آمده‏است.

جمع شهدای کوفه از یاران امام 138 نفر.تعداد 14 نفر از جمع این جناح حسینی،غلام بوده‏اند.

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳۸٦/۱٠/٢٧ - حمیدرضا


آمارهايی درباره قيام عاشورا

نقش آمار در ارائه سیمای روشن‏تر از هر موضوع و حادثه،غیر قابل انکار است.لیکن‏در حادثه کربلا و مسائل قبل و بعد از آن،با توجه به اختلاف نقلها و منابع،نمی‏توان در بسیاری از جهات، آمار دقیق و مورد اتفاق ذکر کرد و آنچه نقل شده،گاهی تفاوتهای‏بسیاری با هم دارد.در عین حال بعضی از مطالب آماری،حادثه کربلا را گویاتر می‏سازد.

به همین دلیل به ذکر نمونه‏هایی از ارقام و آمار می‏پردازیم:  مدت قیام امام حسین‏«ع‏»از روز امتناع از بیعت با یزید،تا روز عاشورا 175 روزطول کشید:12 روز در مدینه،4 ماه و 10 روز در مکه،23 روز بین راه مکه تا کربلا و8 روز در کربلا(2 تا 10 محرم).

منزلهایی که بین مکه تا کوفه بود و امام حسین آنها را پیمود تا به کربلا رسید18 منزل بود(معجم البلدان).

فاصله منزلها با هم سه فرسخ و گاهی پنج فرسخ بود.

منزلهای میان کوفه تا شام 14 منزل بود که اهل بیت را در حال اسارت از آنها عبوردادند.

تعداد دعوت کنندگان امام حسين (ع) به کوفه

نامه‏هایی که از کوفه به امام حسین‏«ع‏»در مکه رسید و او را دعوت به آمدن کرده‏بودند 12000 نامه بود(طبق نقل شیخ مفید).

بیعت کنندگان با مسلم بن عقیل در کوفه 18000 نفر،یا 25000 نفر و یا 40000 نفرگفته شده است.

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳۸٦/۱٠/٢٧ - حمیدرضا


شفاعت امام حسين (ع)

واسطه شدن در آمرزش گناهان نزد خداوند.مقام برجسته‏ای که خداوند به پیامبر وائمه و علما و شهدا داده است.مفسران تعبیر«مقام محمود»را در قرآن،به شفاعت تفسیرکرده‏اند.یکی از شفیعان هم حسین بن علی‏«ع‏»است.شفاعت‏حسین‏«ع‏»هم در آخرت‏سبب نجات گنهکاران از عذاب دوزخ است،هم در دنیا سبب فلاح و رستگاری‏علاقه‏مندان به آن حضرت و سوگواران در عزای اوست.به فرموده پیامبر،همه دیده‏ها درقیامت گریانند،مگر چشمی که در عزای حسینی گریسته باشد،که خندان و مژده یافته به‏بهشت است‏«کل عین باکیة یوم القیامة الا عین بکت علی مصاب الحسین فانها ضاحکة‏مستبشرة بنعیم الجنة‏».  طبق احادیثی،رسول خدا پاداش شهادت حسین‏«ع‏»را بصورت‏حق شفاعت برای گنهکاران امت از خدا دریافت کرده است.

حسین بن علی‏«ع‏»شفیع شیعیان است.در زیارتنامه او هم آمده است:«و ان شفعت‏شفعت‏».  «فکن لی شفیعا الی الله‏»  و«اللهم ارزقنی شفاعة الحسین یوم الورود» درحدیث است:«ثلاثة یشفعون الی الله عز و جل فیشفعون:الانبیاء ثم العلماء ثم الشهداء»  .نه‏تنها امام حسین‏«ع‏»بلکه هر شهیدی حق شفاعت دارد و این مقام را در سایه شهادت یافته‏است.محبان امام حسین‏«ع‏»به شفاعت او معتقدند و باور دارند که بخاطر گریه و عزاداری‏و محبت نسبت به ابا عبد الله‏«ع‏»،خداوند آنان را عذاب نخواهد کرد.

ناگفته نماند که حسین بن علی‏«ع‏»گر چه شفیع محشر است و گریه بر او گر چه‏بیمه کننده از عذاب دوزخ است،لیکن لیاقت‏شفاعت‏یافتن برای ما،در سایه صلاح وپاکی است.عقیده به شفاعت‏حسین‏«ع‏»نباید دوستداران را به گناه و معصیت،گستاخ وجری سازد.اینکه بگوییم: «تمام غرق گناهیم و یک حسین داریم‏»،مجوزی برای ارتکاب‏گناه نیست.همانگونه که مسیحیان معتقدند مسیح به دار آویخته شد تا موجب آمرزش‏مسیحیان شود،عده‏ای نیز از شیعیان فکر می‏کنند فلسفه شهادت سید الشهدا آمرزش‏گناهان امت مصطفی‏«ص‏»است و این خطاست و چنین تفکری زمینه‏ساز جرات برمعصیت است.شفاعت ابا عبد الله‏«ع‏»درست است،ولی ارتکاب گناه و بی مبالاتی در امردین،به امید شفاعت آن حضرت،انحراف است. شفاعت آن حضرت شامل کسانی‏می‏شود که نماز و واجبات دینی را سبک نشمارند و حق مردم را تضییع نکنند و لایق‏شفاعت او باشند.

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳۸٦/۱٠/٢٧ - حمیدرضا


تحريفهای عاشورا

نهضت عاشورایی امام حسین‏«ع‏»،با انگیزه امر به معروف و نهی از منکر و برای نجات‏اسلام و مبارزه با طغیان بود.اهداف و آرمانهای مقدس،چهره‏های متعالی و درخشان وانگیزه‏هایی اجتماعی و سیاسی داشت.آن همه تشویق برای گریه بر سید الشهدا وعزاداری برای سید مظلومان نیز،برای زنده نگهداشتن این مکتب جهاد و شهادت و حفظ‏ارزشها بود.متاسفانه در طول تاریخ،تحریفهایی چه در انگیزه‏ها و اهداف،چه درچهره‏های حماسه‏ساز و چه در برنامه‏های مربوط به عاشورا انجام شد.

تحریفهای عاشورا،برخی به‏«محتوا»بر می‏گردد،برخی به‏«شکل‏»و برخی به‏«افراد».

کتابهایی که به عنوان مقتل نوشته شد و روضه‏هایی که برای عاشورا گفته و خوانده شد، گاهی چون با انگیزه گریاندن مستمعین بود،آمیخته به مطالب ضعیف،غیر مستند و احیانادروغ گشت.علاقه‏ای که به چهره‏های عاشورایی وجود داشت،سبب شد در حوادث آن‏حماسه،غلوها و مبالغه‏هایی نقل شود که غیر عقلی و باور نکردنی است.آمار و ارقام‏کشته‏ها و برخی حوادثی که بظاهر غم‏انگیز و سوزناک بود،بر اصل واقعه افزوده شد.

انگیزه آن حماسه اجتماعی و خونین نیز،گاهی تا حد«کشته شدن برای شفاعت ازگنهکاران امت‏»تنزل یافت.نوع برخوردهای امام حسین‏«ع‏»،زینب و امام سجاد«ع‏»وکودکان و اهل بیت، گاهی به صورت عجز و لابه و ذلت و حقارت در برابر فاسقانی چون‏یزید و عمر سعد و ابن زیاد و شمر و...در آمد و خواسته بزرگ امام در این میدان حماسه،که رد بیعت با حکومت جور بود، به درخواست جرعه‏ای آب برای لب عطشان خویش یاگلوی خشک علی اصغر در آمد.

تحريف ها در روضه خوانی ...

در روضه‏هایی که خوانده می‏شد و تعزیه‏هایی که برپا می‏گشت و شعرها و نوحه‏هایی‏که سروده و اجرا می‏شد،از زینب و امام سجاد و مسلم بن عقیل و سکینه و...چهره‏هایی‏ارائه گشت که با روح بلند و عزتمند و بزرگوار آن خاندان شرف و کرامت،ناسازگار بود.

حتی خصومت دیرین امویان با اساس دین و وحی و نبوت،به دشمنی شخصی‏حسین‏«ع‏»و یزید تبدیل شد.رسالت‏یاری رساندن به جبهه گسترده حسینی در طول‏تاریخ،تنها به سطح گریستن بر تشنگی و مظلومیت آل عبا پایین آمد و بیش از روضه‏فکر امام حسین‏«ع‏»،روضه جسم پاره پاره او و بیش از پیام خونین سید الشهدا،حلقوم‏بریده ابا عبد الله مطرح شد.حتی مبارزه دشمنان با اصل اقامه عزا برای سالار شهیدان(که‏بی‏ثمر بود)تبدیل شد به آزادی مراسم و ترویج‏شعائر،ولی همراه با مسخ حقیقت عاشوراو فلسفه قیام کربلا،که اینگونه برنامه‏ها،هیچ تعارضی با سلطه ستم و فسق نداشته باشد واین بزرگترین تحریف محتوایی عاشورا بود.در حالی که در تاریخ شیعه،قیام توابین،پس‏از گریه بر مزار شهدای کربلا و یاد مظلومیت امام حسین‏«ع‏»شکل گرفت و شیعیان درسرزمین کربلا و با الهام از عاشورا،به رهبری سلیمان بن صرد،قیامی را شکل وسازماندهی دادند.و عاشورا،تکلیف‏آور برای هر مسلمان بود،نه آنکه امام،یک وظیفه‏خاص و دستور خصوصی داشته باشد.

گناهان با اشک ريختن برای امام حسین (ع) پاک نمی شود

اعتقاد به شفاعت‏سید الشهدا و نیز ثوابهای فراوان برای اشک ریختن بر آن حضرت وهمچنین نتایج ارزشمند محبت و ولایت اهل بیت‏«ع‏»،همه صحیح است،اما این مسائل‏بگونه‏ای یکجانبه طرح شد که بسیاری از علاقه‏مندان اهل بیت،تعارضی میان گریستن برحسین‏«ع‏»و ارتکاب فسق و فجور و زیر پا نهادن حق الناس و ترک وظایف ندانند وامیدشان به حسین‏«ع‏»باشد،هر چند که غرق گناه باشند!امام سجاد«ع‏»که همان روح‏حسینی و شجاعت علوی را داشت و در عاشورا به مصلحت الهی بیمار بود و توان جنگیدن نداشت،در پی همین تلقینات تحریف شده،به‏«امام بیمار»شهرت یافت و دراذهان عموم،به صورت مردی لاغر،رنگ پریده،بی‏حال و زرد چهره و عصا به دست‏جلوه کرد.حتی قضایایی بی‏اساس،همچون حجله عروسی قاسم نوجوان در شب‏عاشورا،به عنوان دستمایه اشگ گرفتن از اهل عزا،به مرثیه‏ها و مقتلها راه یافت وقضایایی به نام رؤیا و خواب(راست‏یا دروغ)باب شد و دهان به دهان و سینه به سینه‏نقل گشت و بتدریج،حالت‏یک امر مسلم و قطعی یافت.آنچه وظیفه آگاهان ودست‏اندرکاران است،هم تبیین صحیح قیام حسینی،هم ارائه مقتل و روضه صحیح ومستند،هم جلوگیری از خواندن مرثیه‏های دروغ و مرثیه‏خوانان ناصالح و مداحان کاسب‏و واعظان بیسواد و بی‏مطالعه است

منبع :حوزهhttp://www.hawzah.net/Per/K/Farhang/Index.htm

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳۸٦/۱٠/٢٧ - حمیدرضا


روز شمار قيام عاشورا

در این قسمت،حوادثی را که در ارتباط با نهضت عاشورا در شام،مدینه،کوفه،مکه،کربلا و...به ترتیب زمانی اتفاق افتاده است،می‏آوریم:

15 رجب 60 هجری:مرگ معاویه در شام و نشستن یزید به جای پدر.

28 رجب 60:رسیدن نامه یزید به والی مدینه مبنی بر بیعت گرفتن از حسین‏«ع‏»ودیگران.

29 رجب 60:فرستادن ولید،کسی را سراغ سید الشهدا و دعوت به آمدن برای‏بیعت،دیدار امام حسین‏«ع‏»از قبر پیامبر و خدا حافظی،سپس هجرت از مدینه،همراه بااهل بیت و جمعی از بنی هاشم.

3 شعبان 60:فرستادن ولید،کسی را سراغ سید الشهدا و دعوت به آمدن برای بیعت،دیدار امام حسین‏«ع‏»از قبر پیامبر و خداحافظی،سپس هجرت از مدینه،همراه با اهل بیت‏و جمعی از بنی هاشم.

ورود امام حسین‏«ع‏»به مکه و ملاقاتهای وی با مردم.

10 رمضان 60:رسیدن نامه‏ای از کوفیان به دست امام،توسط دو نفر از شیعیان کوفه.

15 رمضان 60:رسیدن هزاران نامه دعوت به دست امام،سپس فرستادن مسلم بن‏عقیل به کوفه برای بررسی اوضاع.

5 شوال 60:ورود مسلم بن عقیل به کوفه،استقبال مردم از وی و شروع آنان به بیعت.

11 ذی قعده 60:نامه نوشتن مسلم بن عقیل از کوفه به امام حسین و فراخوانی به‏آمدن به کوفه.

8 ذی حجه 60:خروج مسلم بن عقیل در کوفه با چهار هزار نفر،سپس پراکندگی‏آنان از دور مسلم و تنها ماندن او و مخفی شدن در خانه طوعه.تبدیل کردن امام حسین‏«ع‏»

حج را به عمره در مکه،ایراد خطبه برای مردم و خروج از مکه همراه با 82 نفر از افرادخانواده و یاران به طرف کوفه.دستگیری هانی،سپس شهادت او.

9 ذی حجه 60:درگیری مسلم با کوفیان،سپس دستگیری او و شهادتش بر بام‏دار الاماره کوفه،دیدار امام حسین با فرزدق در بیرون مکه.

ذی حجه 60:بر خورد امام حسین‏«ع‏»با حر و سپاه او در منزل‏«شراف‏».

ذی حجه 60:دریافت مجدد خبر شهادت مسلم بن عقیل و قیس بن مسهر در منزل‏«عذیب الهجانات‏».

2 محرم 61:ورود امام حسین‏«ع‏»به سرزمین کربلا و فرود آمدن در آنجا.

3 محرم 61:ورود عمر سعد به کربلا،همراه چهار هزار نفر از سپاه کوفه و آغازگفتگوی وی با امام برای وادار کردن آن حضرت به بیعت و تسلیم شدن.

5 محرم 61:ورود شبث بن ربعی با چهار هزار نفر به سرزمین کربلا.

7 محرم 61:رسیدن دستور از کوفه بر ممانعت‏سپاه امام از آب،ماموریت پانصدسوار دشمن بر شریعه فرات به فرماندهی عمرو بن حجاج.

9 محرم 61:ورود شمر با چهار هزار نفر به کربلا،همراه با نامه ابن زیاد به عمر سعد،مبنی بر جنگیدن با حسین‏«ع‏»و کشتن او،و آوردن امان نامه برای حضرت عباس‏«ع‏»و حمله‏مقدماتی سپاه عمر سعد به اردوگاه امام و مهلت‏خواهی امام برای نماز و نیایش در شب عاشورا.

10 محرم 61:درگیری یاران امام با سپاه کوفه،شهادت امام و اصحاب،غارت‏خیمه‏ها،فرستادن سر مطهر امام به کوفه،توسط خولی.

11 محرم 61:حرکت‏سپاه عمر سعد و نیز اسرای اهل بیت از کربلا به کوفه،پس ازآنکه عمر سعد بر کشته‏های سپاه خود نماز خواند و آنان را دفن کرد و اهل بیت را برشترها سوار کرده به کوفه برد.

1 صفر 61:ورود اسرای اهل بیت‏«ع‏»از کربلا به دمشق.

20 صفر:بازگشت اهل بیت‏«ع‏»از سفر شام به مدینه.

منبع: حوزهhttp://www.hawzah.net/Per/K/Farhang/Index.htm

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳۸٦/۱٠/٢٧ - حمیدرضا


هست از ملال گرچه بري ذات ذوالجلال ...محتشم كاشاني

هست از ملال گرچه بري ذات ذوالجلال
او در دلست و هيچ دلي نيست بي‌ملال
 
ترسم جزاي قاتل او چون رقم زنند
يك باره بر جريده رحمت قلم زنند
 
ترسم كزين گناه شفيعان روز حشر
دارند شرم كز گنه خلق دم زنند
 
دست عتاب حق به در آيد ز آستين
چون اهل بيت دست در اهل ستم زنند
 
آه از دمي كه با كفن خونچكان ز خاك
آل علي چو شعلهء آتش علم زنند
 
فرياد از آن زمان كه جوانان اهل بيت
گلگون كفن به عرصهء محشر قدم زنند
 
جمعي كه زد بهم صفشان شور كربلا
در حشر صف زنان صف محشر بهم زنند
 
از صاحب حرم چه توقع كنند باز
آن ناكسان كه تيغ به صيد حرم زنند
 
پس بر سنان كنند سري را كه جبرئيل
شويد غبار گيسويش از آب سلسبيل
 
روزي كه شد به نيزه سر آن بزرگوار
خورشيد سر برهنه برآمد ز كوهسار
 
موجي به جنبش آمد و برخاست كوه
ابري به بارش آمد و بگريست زار زار
 
گفتي تمام زلزله شد خاك مطمئن
گفتي فتاد از حركت چرخ بي‌قرار
 
عرش آن زمان به لرزه درآمد كه چرخ پير
افتاد در گمان كه قيامت شد آشكار
 
آن خيمه‌اي كه گيسوي حورش طناب بود
شد سرنگون ز باد مخالف حباب وار
 
جمعي كه پاس محملشان داشت جبرئيل
گشتند بي‌عماري محمل شتر سوار
 
با آن كه سر زد آن عمل از امت نبي
روح‌الامين ز روح نبي گشت شرمسار
 
وانگه ز كوفه خيل الم رو به شام كرد
نوعي كه عقل گفت قيامت قيام كرد
 
بر حربگاه چون ره آن كاروان فتاد
شور و نشور واهمه را در گمان فتاد
 
هم بانگ نوحه غلغله در شش جهت فكند
هم گريه بر ملايك هفت آسمان فتاد
 
هرجا كه بود آهوئي از دشت پا كشيد
هرجا كه بود طايري از آشيان فتاد

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳۸٦/۱٠/٢٧ - حمیدرضا


باز اين چه شورش است كه در خلق عالم است...محتشم كاشاني

باز اين چه شورش است كه در خلق عالم است
باز اين چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است
 
باز اين چه رستخيز عظيم است كز زمين
بي نفخ صور خاسته تا عرش اعظم است
 
اين صبح تيره باز دميد از كجا كزو
كار جهان و خلق جهان جمله در هم است
 
گويا طلوع مي‌كند از مغرب آفتاب
كاشوب در تمامي ذرات عالم است
 
گر خوانمش قيامت دنيا بعيد نيست
اين رستخيز عام كه نامش محرم است
 
در بارگاه قدس كه جاي ملال نيست
سرهاي قدسيان همه بر زانوي غم است
 
جن و ملك بر آدميان نوحه مي‌كنند
گويا عزاي اشرف اولاد آدم است
 
خورشيد آسمان و زمين نور مشرقين
پرورده كنار رسول خدا حسين
 
كشتي شكست خورده طوفان كربلا
در خاك و خون طپيده ميدان كربلا
 
گر چشم روزگار به رو زار مي‌گريست
خون مي‌گرشت از سر ايوان كربلا
 
نگرفت دست دهر گلابي به غير اشك
زآن گل كه شد شكفته به بستان كربلا
 
از آب هم مضايقه كردند كوفيان
خوش داشتند حرمت مهمان كربلا
 
بودند ديو و دد همه سيراب و مي‌مكند
خاتم ز قحط آب سليمان كربلا
 
زان تشنگان هنوز به عيوق مي‌رسد
فرياد العطش ز بيابان كربلا
 
آه از دمي كه لشگر اعدا نكرد شرم
كردند رو به خيمهء سلطان كربلا
 
آن دم فلك بر آتش غيرت سپند شد
كز خوف خصم در حرم افغان بلند شد
 
كاش آن زمان سرادق گردون نگون شدي
وين خرگه بلند ستون بي‌ستون شدي
 
كاش آن زمان درآمدي از كوه تا به كوه
سيل سيه كه روي زمين قيرگون شدي
 
كاش آن زمان ز آه جهان سوز اهل بيت
يك شعلهء برق خرمن گردون دون شدي
 
كاش آن زمان كه اين حركت كرد آسمان
سيماب‌وار گوي زمين بي‌سكون شدي

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳۸٦/۱٠/٢٧ - حمیدرضا


اين كشته فتاده به هامون حسين توست ...محتشم کاشانی

مرحوم محتشم كاشانى، زبان حال زينب كبرى عليهاالسلام را چنين به نظم درآورده است :

پس با زبان پر گله آن بضعة الرسول

رو در مدينه كرد كه : يا ايهاالرسول

اين كشته فتاده به هامون حسين توست
وين صيد دست و پا زده در خون حسين توست

اين نخل تر، كز آتش جان سوز تشنگى
دود از زمين رسانده به گردون حسين توست

اين ماهى فتاده، به درياى خون كه هست
زخم از ستاره بر تنش افزون حسين توست

اين غرقه محيط شهادت كه روى دشت
از موج خون او شده گلگون حسين توست

اين خشك لب فتاده دور از لب فرات
كز خون او زمين شده جيحون، حسين توست

اين شاه كم سپاه كه با خيل اشك و آه
خرگاه زين جهان زده بيرون حسين توست

اين قالب طپان كه چنين مانده بر زمين
شاه شهيد ناشده مدفون حسين توست

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳۸٦/۱٠/٢٧ - حمیدرضا


بگذار گریه کنم

چه ساده با گریستن خویش زاده میشویم و چه ساده با گریستن دیگران از دنیا میرویم و در میان

این دو سادگی معنایی میسازیم به نام زندگی

من زاده دامان غمم هیچکسم نیست جز اشک در این غمکده فریاد رسم نیست ای درد بیازار

مرا هرچه توانی خوش باش که میمیرم و کس داد رسم نیست

  بگذار گریه کنم .................نه برای تو.................... برای عشقی که مرده است بگذار گریه

کنم .................نه برای تو..................برای صداقت که کمرنگ شده است بگذار گریه

کنم .................نه برای تو ...................برای غمها که یکنواخت شده است بگذار گریه

کنم .................نه برای تو....................برای آرزوها که از بین رفته اند بگذار گریه

کنم ................نه برای تو....................برای محبت ها که ساکت شده اند بگذار گریه

کنم .................نه برای تو....................برای آدمیان که بی تفاوت شده

 

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳۸٦/۱٠/٢۳ - حمیدرضا


سيب روی درخت...

دخترها مثل سيب هاي روي درخت هستند. بهترين هايشان در بالاترين نقطه درخت قرار دارند.

اغلب پسرها نمي خواهند به بهترين ها برسند چون مي ترسند سقوط کنند و زخمي بشوند،

بنابراين به سيب هاي پوسيده روي زمين که خوب نيستند اما به دست آوردنشان آسان است،

اکتفا مي کنند. سيب هاي بالاي درخت فکر مي کنند مشکل ازآنهاست درحالي که آنها فوق

العاده اند. آنها فقط بايد منتظر آمدن پسري بمانند که آن قدر شجاع باشد که بتواند از درخت بالا

بيايد...

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳۸٦/۱٠/۱٤ - حمیدرضا


 

الان اینجا داره برف می باره. هوا هم سرده و زمین یخ بسته به خاطر همین سریع زمین سفید  شد

و چند ساعت دیگه حال میده بری برف بازی این نوشته رو دیروز خواستم بذارم اما همش خطا

می زدش و  نمی شدش به خاطر همین امروز  گذاشتم...   هوا سرده مواظب خودتون باشید و

اگه اونجا برف هستش یه ادم برفی درست کنید به ادم برفهای  قشنگ ( البته با عکس باید نشون بدید)

جایزه اول   مسابقه مثل همیشه تعلق نمی گیره ( خوب تا به حال دیدید که اینجا جایزه بدیم   چرا

می خواهید دروغ بگم ؟ واقعا دروغ چرا) اما به نفر دوم جایزه تعلق می گیره

من : دیشب  برداشتم شیرینی کشمشی پختم. بد نشده بود برای بار اول. اما یه کم خورد شده بودش.

باید صبر می کردم که خنک بشه بر دارم که زودتر بر داشتم. البته اخری هاش چون صبر کردم خوب در

امدش.

جوجو:نه...نه... نه.......

من :  راستی عیدتون هم مبارک باشه. سال روز  عید غدیر خم رو به تمام دوستداران عدالت و  حق

تبریک میگم... خوب راستی این تلویزیون هم که شاهکار بودش  عجب برنامه های با حالی داشتش

واقعا فکر نمی کنند این روز یه واقعه مهم هستش که هم باید درست توضیح دادش و هم اینکه جشن

گرفتش؟!!! نمی دونم واقعا چی میشه گفتش!!! فرق عزا و عید رو اصلا نمی دونند... چند روز پیش

بودش توی خیابون دیدم از یه مغازه صدای نوحه خونی بلند  بودش و اکو رو گذاشته بودش توی خیابون

نوحه پخش میکردش!!! البته کار همیشگیش اینکه اما واقعا نمی دونم چرا همش   فرقی بین روزها

نمی ذارند... خوب بگذریم. رفته بودم الان سینما فیلم رفیق بد رو دیدم. می دونید به چه نتیجه ای

رسیدم؟ اینکه از فیلم های ایرانی(۹۸ درصدشون تقریبا) فقط باید توقع این رو داشت که بتونه  کاری کنه

توی سالن سینما بشینی و انتظار چیز دیگه نداشتی باشی. اگه اخر فیلم ناراحت از سینما در نیایی

بیرون  فیلمه خوب بود( البته خوب بودن در حد فیلم های ایرانی)اگه خواستید این فیلم رو ببینید انتظار

چیز عالی و جالبی نداشته باشید اما بدونید که اخرش ناراحت از سالن بیرون نمی اید و میگید می ارزید

دو ساعت توی این سرما بیام این فیلم رو ببینم و وقتم رو یه جوری بگذرونم...

جوجو:نه...نه... نه.......

من : هی می خواهم این جوجو رو محلش نذارم باز می پره وسط نوشته ام دیروز برگشته نوشته

من اون رو کشتم  اون وقت امروز با من  توی سینما پف فیل وآب میوه می خوره واقعا که حقته

دفعه دیگه نبردمت سینما بذارم توی خونه

جوجو:

من : عجب دل  نازکی من دارم بخشیدمت تو رو باز می برم سینما به شرطی که  زیادی پف فیل

نخوری باشه

جوجو: باشه

جوجو: اما طریقه درست کردن شیرینی کشمشی:۱- روغن جامد ۱۵۰ گرم ۲- آرد  ۳۰۰ گرم ۳- پودر قند

یا شکر ۳۵۰ گرم ۴ـ سه عدد تخم مرغ ۵ـ کشمش ۱۰۰ گرم ۶ـ وانیل به مقدار کم  ۷ـ کاغذ روغنی

روغن جامد رو با پودر قند( قند آسیاب شده )  رو با همزن برقی می زنیم تا رنگش سفید بشه. بعدش

زرده و سفیده تخم مرغ ها رو از هم جدا می کنیم و  زرده رو با  وانیل بهم می زینم و سفیده تخم مرغ

رو هم  ، هم می زنیم و بعدش همه رو توی  ظرف  روغن و قند ریخته و خوب مخلوط می کنیم با همزن

برقی. بعدش ارد  رو با کشمش داخل مواد می ریزیم و خوب هم می زنیم. فر رو قبلا با درجه ۱۸۰ روشن

می کنیم و توی یه سینی  که داخلش  کاغذ روغنی  گذاشتیم  بوسیله یه  قاشق چای خوری

مواد رو می ریزیم. توجه کنید که باید فقط اندازه همون قاشق مواد رو بریزیم و باید فاصله بینشون رو

زیاد بگیریم چون  همون مقدار کم خودش باز میشه و اگه فاطه نداشته باشه بهم می چسبه.

بعد از ۵ تا۱۵ دقیقه زیر شیرینی ها طلایی رنگ میشه که نشون دهنده پخته شدن اونها هستش.

بعد از در اوردن از فر باید صبر کنید که سرد بشه تا وقتی می خواهید بر دارید خورد نشه. در ضمن اگه

همین اندازه درست بکنید حداقل چند بار باید مواد رو داخل سینی بریزید و داخل فر بذارید برای همین

چند تا کاغذ روغنی اماده داشته باشید و وقتی از فر شیرینی رو در اوردید همون طور کاغذ رو بر دارید

و بذارید کنار تا سرد بشه و بعدا بر دارید. و بخورید.

من : جوجو قرار بود من اینها رو بگم که

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳۸٦/۱٠/٩ - حمیدرضا


 

من : دیشب  برداشتم شیرینی کشمشی پختم. بد نشده بود برای بار اول. اما یه کم خورد شده بودش.

باید صبر می کردم که خنک بشه بر دارم که زودتر بر داشتم. البته اخری هاش چون صبر کردم خوب در

امدش.

جوجو:نه...نه... نه.......

من :  راستی عیدتون هم مبارک باشه. سال روز  عید غدیر خم رو به تمام دوستداران عدالت و  حق

تبریک میگم... خوب راستی این تلویزیون هم که شاهکار بودش  عجب برنامه های با حالی داشتش

واقعا فکر نمی کنند این روز یه واقعه مهم هستش که هم باید درست توضیح دادش و هم اینکه جشن

گرفتش؟!!! نمی دونم واقعا چی میشه گفتش!!! فرق عزا و عید رو اصلا نمی دونند... چند روز پیش

بودش توی خیابون دیدم از یه مغازه صدای نوحه خونی بلند  بودش و اکو رو گذاشته بودش توی خیابون

نوحه پخش میکردش!!! البته کار همیشگیش اینکه اما واقعا نمی دونم چرا همش   فرقی بین روزها

نمی ذارند... خوب بگذریم. رفته بودم الان سینما فیلم رفیق بد رو دیدم. می دونید به چه نتیجه ای

رسیدم؟ اینکه از فیلم های ایرانی(۹۸ درصدشون تقریبا) فقط باید توقع این رو داشت که بتونه  کاری کنه

توی سالن سینما بشینی و انتظار چیز دیگه نداشتی باشی. اگه اخر فیلم ناراحت از سینما در نیایی

بیرون  فیلمه خوب بود( البته خوب بودن در حد فیلم های ایرانی)اگه خواستید این فیلم رو ببینید انتظار

چیز عالی و جالبی نداشته باشید اما بدونید که اخرش ناراحت از سالن بیرون نمی اید و میگید می ارزید

دو ساعت توی این سرما بیام این فیلم رو ببینم و وقتم رو یه جوری بگذرونم...

جوجو:نه...نه... نه.......

من : هی می خواهم این جوجو رو محلش نذارم باز می پره وسط نوشته ام دیروز برگشته نوشته

من اون رو کشتم  اون وقت امروز با من  توی سینما پف فیل وآب میوه می خوره واقعا که حقته

دفعه دیگه نبردمت سینما بذارم توی خونه

جوجو:

من : عجب دل  نازکی من دارم بخشیدمت تو رو باز می برم سینما به شرطی که  زیادی پف فیل

نخوری باشه

جوجو: باشه

جوجو: اما طریقه درست کردن شیرینی کشمشی:۱- روغن جامد ۱۵۰ گرم ۲- آرد  ۳۰۰ گرم ۳- پودر قند

یا شکر ۳۵۰ گرم ۴ـ سه عدد تخم مرغ ۵ـ کشمش ۱۰۰ گرم ۶ـ وانیل به مقدار کم  ۷ـ کاغذ روغنی

روغن جامد رو با پودر قند( قند آسیاب شده )  رو با همزن برقی می زنیم تا رنگش سفید بشه. بعدش

زرده و سفیده تخم مرغ ها رو از هم جدا می کنیم و  زرده رو با  وانیل بهم می زینم و سفیده تخم مرغ

رو هم  ، هم می زنیم و بعدش همه رو توی  ظرف  روغن و قند ریخته و خوب مخلوط می کنیم با همزن

برقی. بعدش ارد  رو با کشمش داخل مواد می ریزیم و خوب هم می زنیم. فر رو قبلا با درجه ۱۸۰ روشن

می کنیم و توی یه سینی  که داخلش  کاغذ روغنی  گذاشتیم  بوسیله یه  قاشق چای خوری

مواد رو می ریزیم. توجه کنید که باید فقط اندازه همون قاشق مواد رو بریزیم و باید فاصله بینشون رو

زیاد بگیریم چون  همون مقدار کم خودش باز میشه و اگه فاطه نداشته باشه بهم می چسبه.

بعد از ۵ تا۱۵ دقیقه زیر شیرینی ها طلایی رنگ میشه که نشون دهنده پخته شدن اونها هستش.

بعد از در اوردن از فر باید صبر کنید که سرد بشه تا وقتی می خواهید بر دارید خورد نشه. در ضمن اگه

همین اندازه درست بکنید حداقل چند بار باید مواد رو داخل سینی بریزید و داخل فر بذارید برای همین

چند تا کاغذ روغنی اماده داشته باشید و وقتی از فر شیرینی رو در اوردید همون طور کاغذ رو بر دارید

و بذارید کنار تا سرد بشه و بعدا بر دارید. و بخورید.

من : جوجو قرار بود من اینها رو بگم که

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳۸٦/۱٠/۸ - حمیدرضا


اگه عشق من تو نیستی...مريم حيدر زاده

چرا خورشید می تابه . چرا می چرخه زمین
عشق من بگو چرا ؟! تو فقط بگو همین
چرا خورشید می تابه . چرا می چرخه زمین
عشق من بگو چرا ؟! تو فقط بگو همین
اگه عشق من تو نیستی
اگه عشق من تو نیستی
اگه عشق من تو نیستی چرا میلرزه تنم ؟!
چرا از نبودنت خیلی ساده میشکنم ؟!
اگه عشق من تو نیستی چرا میمیرم برات ؟!
من چرا زنده میشم واسه دیدن چشات ؟!
چرا خورشید می تابه . چرا می چرخه زمین
عشق من بگو چرا ؟! تو فقط بگو همین
چرا خورشید می تابه . چرا می چرخه زمین
عشق من بگو چرا ؟! تو فقط بگو همین
اگه عشق من تو نیستی
اگه عشق من تو نیستی
اگه عشق من تو نیستی چرا طاقت میارم ؟!
چرا من نمیتونم دست از سر تو بردارم ؟!
اگه عشق من تو نیستی چرا اینقدر سر پام ؟!
چرا هر جا که میری من به دنبالت میام ؟!
اگه عشق من تو نیستی چرا پرپر نمیشم ؟!
چرا هر چی میخونم دوریتو از بر نمیشم ؟!
اگه عشق من تو نیستی چرا قلبم میزنه ؟!
چرا وقتی نباشی قلب ترانه میشکنه ؟!
چرا خورشید می تابه . چرا می چرخه زمین
عشق من بگو چرا ؟! تو فقط بگو همین
چرا خورشید می تابه . چرامی چرخه زمین
عشق من بگو چرا ؟! تو فقط بگو همین
اگه عشق من تو نیستی
اگه عشق من تو نیستی
اگه عشق من تو نیستی چرا طاقت میارم ؟!
چرا من نمیتونم دست از سر تو بردارم ؟!
اگه عشق من تو نیستی چرا اینقدر سر پام ؟!
چرا هر جا که میری من به دنبالت میام ؟!
اگه عشق من تو نیستی چرا پرپر نمیشم ؟!
چرا هر چی میخونم دوریتو از بر نمیشم ؟!
اگه عشق من تو نیستی چرا قلبم میزنه ؟!
چرا وقتی نباشی قلب ترانه میشکنه ؟!
چرا خورشید می تابه . چرا می چرخه زمین
عشق من بگو چرا ؟! تو فقط بگو همین
چرا خورشید می تابه . چرا می چرخه زمین
عشق من بگو چرا ؟! تو فقط بگو همین
اگه عشق من تو نیستی
اگه عشق من تو نیستی...

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳۸٦/۱٠/٥ - حمیدرضا


منو ببخش...ترانه سرا:؟

اگه دوست دارم خیلی زیاد منو ببخش
اگه تویی اون که فقط دلم میخواد منو ببخش

منو ببخش اگه شبا ستارهارو میشمارم
منو ببخش اگه بهت خیلی میگم دوست دارم

منو ببخش من نمی خوام تو رو به ماه نشون بدم
نشونیت و نه به شب و نه دسته آسمون بدم

منو ببخش اگه می خوام تو رو فقط واسه خودم
ببخش اگه کمم ولی زیادی عاشقت شدم

منو ببخش من نمی خوام تو رو به ماه نشون بدم
نشونیت و نه به شب و نه دسته آسمون بدم

منو ببخش اگه همش میسپرمت دست خدا
اگه پیش غریبه ها به جای تو میگم شماااا

منو ببخش منو ببخش

منو ببخش منو ببخش

منو ببخش منو ببخش

منو ببخش منو ببخش

اگه دوست دارم خیلی زیاد منو ببخش
اگه تویی اون که فقط دلم میخواد منو ببخش

منو ببخش من نمی خوام تو رو به ماه نشون بدم
نشونیت و نه به شب و نه دسته آسمون بدم

منو ببخش اگه می خوام تو رو فقط واسه خودم
ببخش اگه کمم ولی زیادی عاشقت شدم


منو ببخش من نمی خوام تو رو به ماه نشون بدم
نشونیت و نه به شب و نه دسته آسمون بدم

منو ببخش اگه می خوام تو رو فقط واسه خودم
ببخش اگه کمم ولی زیادی عاشقت شدم

مممممم

منو ببخش

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳۸٦/۱٠/٥ - حمیدرضا


دلم برات تنگ شده جونم...رضا صادقی

دلم برات تنگ شده جونم
میخوام ببینمت نمیتونم
بین ما دیوارهای سنگی
فاصله یک عمر میدونم
بغض ترانمو شکستم
میخوام بگم عاشقت هستم
توعین ناباوری یک شب
خالی گذاشتی هردودستم
توبودی تمام هستی ومستی وراستی وتمام قصه من
توبودی سنگ صبورم ونگاه دورمو لبهای بسته ی من
نیمه شب از خوابم پامیشم
نیستی پیشم نیستی پیشم
بازدیوونه میشم دوریه تو
تیشه زد به ریشم نیستی پیشم
بی صدااز من خالی میشم
همصدابابی بالی میشم
گونه هام خیس از شبنم غم نیستی پیشم
توبودی تمام هستی ومستی وراستی وتمام قصه من
توبودی سنگ صبورم ونگاه دورمو لبهای بسته ی من

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳۸٦/۱٠/٥ - حمیدرضا


ده ثانيه...سید حسام‌الدين مير‌معيني

10 ثانیه تا انتها، پایونی بی سر و صدا
بی خبر از هر شب و روز، من و یه شمع نیمه سوز،
یکی گذشت از ثانیه 9 تای دیگه باقیه،
ای کاش تو لحظه ای که رفت میدیدمش یه بار دیگه،
اون دور بود و تو حسرت ثانیه ها که می گذشت، ای کاش تو این 1 ثانیه بی بودنش نمیگذشت،
ساعت میگه 2 ثانیه، 8 تای دیگه باقیه
یه عمر نشستم منتظر کی میگه اینا بازیه،
فقیر بودن جرم منه، عاشق بودن تنها گناه،
یه عمری چشم به در بودم این و خرابم چشم به راه،
ساعت بازم بهم میگه 3 ثانیه رفته دیگه
خبر داری چه زود گذشت مونده فقط 7 ثانیه،
هی با خودم گفتم میاد امیدتو ندی به باد
داد میزدم پس کی میاد کسی جوابم و نداد،
من موندم و 2 ثانیه ازم فقط این باقیه
ثانیه پشت سر هم رفتن تا 6 و 7 و 8
لحظه تو گوشام داد میزد 8 ثانیه ازت گذشت
من موندم و 2 ثانیه ازم فقط این باقیه
هنوز نشستم منتظر چشم امیدم ساقیه
آی ای خنک باد سحر واسش ببر تو این خبر
بگو که من تا آخرین خیره بودن چشام به در
، ثانیه 9 هم که رفت مونده فقط 1 ثانیه
سرت سلامت نازنین از من یه لحظه باقیه،
قسمت نشد ببینمت شاید که لایق نبودم
منتظرت موندم یه وقت نگی که عاشق نبودم،
ثانیه 10 گل یاس راحت شدم دیگه خلاص،
آزاد شدم بیام پیشت بی واهمه چه بی هراس،
قشنگترین ثانیه هام این 10 تا بود که زود گذشت،
رویای شیرین بود و ناب چون با خیال تو گذشت.

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳۸٦/۱٠/٥ - حمیدرضا


 

 وقتي كه زندگي برات خيلي سخت شد، يادت باشه كه درياي آروم، ناخداي قهرمان

نمي‌سازه...

 
امام صادق‏ علیه السلام فرمود: "هنگامى كه روز عرفه به پایان انجامید و شب فرا رسید،

فرشتگان به دوش انسان زده و مى‏گویند "اى زائر خانه خدا گذشته‏هاى تو بخشیده شد، مواظب

باش كه در آینده، چگونه‏اى؟ 

 خوشا بحال كسى كه پس از غروب عرفه كه از گناهان پاك شود، بار دیگر گناه نكند....

 
چقدر وحشتناكه كه هيچكس دلش براي من تنگ نشد هيچكس نپرسيد كجايي؟حتي اونايي

كه خيلي دم از معرفت مي زدند!!!! ياد حرف همسايه افتادم كه يک بار بهم گفته بود ... به سايه

ها دل نبند!...... راست گفت


 ستاد سرشماري جوجه ها اعلام كرد به علت در دسترس نبودن تعدادي از جوجه ها در اول پاییز

سرشماري تا پایان زمستان تمدید شد این هفته سعی كن در دسترس باشی تا در سرشماري

جا نمونی


 به کعبه گفتم تو از خاکي منم خاک.چرا بايد به دور تو بگردم ندا امد تو با پا امدي بايد بگردي برو

با دل بيا تا من بگردم

 
وقتي دائم ميگي گرفتارم، هيچ وقت آزاد نميشي. وقتي دائم ميگي وقت ندارم، بعد هيچوقت

زمان پيدا نمي کني. وقتي دائم ميگي فردا انجامش ميدي، اونوقت فرداي تو هيچ وقت نمياد

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳۸٦/۱٠/۱ - حمیدرضا